Op z’n kop

3 Reacties »

  1. Wiersma

    30 juli 2015 op 02:50

    Ja grappig dat met die trein.

    Beetje vergelijkbaar met wat ik laatst bedoelde: het (dag)licht van buiten opvangen en het binnen weer weergeven. Overigens met een andere intentie: full spectrum daglicht binnen in een gebouw als energie besparing op kunstlicht, maar meer nog als ‘feel good light’. Oftewel anti-sick building. Lichttransport via glasvezel kabels of transparante water/luchtbuizen al dan niet icm spiegels.

    Nu weet ik een paar dingen technisch gezien wel en een aantal dingen niet. Ik weet dat je water kunt gebruiken als lens, dus licht concentreren, beeld kunt vervormen etc.

    Licht concentratie kun je dan weer gebruiken om het rendement van zonnecellen (drastisch?) te verhogen.

    Door opvang op dak van licht -middels water- en transport via lucht/waterbuizen/glasvezel kun je zonnecellen ook op geheel andere plaatsen neerzetten. Binnenshuis bijvoorbeeld zodat ze niet windgevoelig zijn, minder slijten etc.

    Wat ik echter niet weet is of je water als ‘licht transport middel’ rendabel kunt gebruiken. Geen idee. Vergelijk dit met een koperdraad: je kunt er 1 volt op zetten of 100.000 volt, ‘het maakt voor het rendement nauwelijks uit’.

    ‘Hoeveel x daglicht kan water transporteren’?
    Ik heb echt geen idee.
    Stel dat dat 20 keer is. In dat geval zou je een waterlens op dak kunnen zetten van 20 m2, en dit licht bundelen en op een zonnecel projecteren van slechts 1 m2.

    Iemand die dit leest en er meer verstand van heeft dan ik?

    Maar dan. Ook voor de kunst moet hier wel iets mee te doen zijn.
    Wat te denken van (verstelbare) lenzen op ramen van treinen.
    Dan heb je al bijna hetzelfde effect als de projectie in het filmpje hierboven. ‘De trein als bioscoop met het landschap als beeld’.
    Dat kan treinreizen een stuk leuker maken.

    Ook nog als je gebruik gaat maken met kleurfilters etc.
    Het leukst natuurlijk als dit allemaal zonder toegevoegde energie kan, onderhoudsvrij is, weinig kost etc.

    Of wat als je een ‘waterwebcam’ voor op de trein hebt. Dus een ‘beeldvanger’ voor op de trein en dit beeld wordt via glasvezel of waterbuizen getransporteerd naar ‘beeldschermen’ in de trein zodat bezoekers met de machinist mee kunnen kijken. Dit alles zonder electriciteit, dat is de bedoeling. Géén idee of dit technisch kan of haalbaar is.

    En trouwens, als het allemaal niet low-technisch realiseerbaar is dan is een webcam voor- en achter op de trein met WIFI alsnog misschien een idee. Zodat treinreizigers met hun mobieltje live mee kunnen kijken als zaten ze naast de machinist.

    In een auto kun je nog naar alle kanten kijken. In een trein slechts links en rechts. Das toch een beperking nietwaar?
    En je kunt je niet schrap zetten bij een frontale botsing want je zit als een schaap in veetransport.
    Dat mut oars blikstjinders! No?

    En zijn we niet aan top van de voedselketen komen te staan omdat we vooruit keken? Nou dan. Maar in een trein kan dat niet en dus werpen de spoorwegen de mensheid in feite terug naar de status van een aap.
    Dat mut oars blikstjinders! No?

    En hoe zit het met vliegtuigen? Mooi toch, als extra service een webcam met USB op de cockpit. Of rondom. Mooi uitzicht. Zie je ook nog eens raketten aankomen als je boven Oekraine vliegt en zo.

    Zowiezo vind ik het al te bizar voor woorden dat er geen webcams op de vleugels staan, want nu weten piloten vaak niet eens dat er problemen met de motoren zijn omdat ze ze niet kunnen zien.

    Nou, zo maar weer eens.

  2. ​goed logo,

    31 juli 2015 op 11:14

    dan

  3. of niet,

    31 juli 2015 op 11:15

    dan

Laat een reactie achter

(verplicht)

(verplicht, wordt nooit weergegeven)