Thom Zomerschoe, initiatiefnemer van het kunstwerk Vischmarktpijp, vanochtend 11.30 uur
Na zeven jaar gedoe komt wethouder Thea ook nog eens te laat
(Bron: Liwwadders) Kunsthistoriscus Huub Mous zag er aanvankelijk helemaal niks in: weer een kunstwerk in de binnenstad? Je zou het niet moeten willen. Leeuwarden heeft al te vaak de verkeerde keuzes gemaakt, zo vertelde Mous vanmorgen in hotel ’t Anker aan de Eewal tijdens de onthulling van het kunstwerk De Vischmarktpijp van kunstenares Ineke Ekkers even verderop. Leeuwarden koos voor het minst erotische beeld van Mata Hari (Kelders) en wat die man in die waterbak in de gracht van de Groentemarkt precies aan het doen is is ook onduidelijk. De aandacht voor de waterkwaliteit, aanleiding tot het beeld, heeft nog geen rendement opgeleverd, zo viel uit de woorden van Huub Mous op te maken. Schrijver Kees ’t Hart en kunsthistoricus Peter Karstkarel hadden al eens geopperd om de hele bilksemse boel van Leeuwarden beelden gezamenlijk op het Oldehoofsterkerkhof neer te zetten. Dan gebeurt er tenminste wat. Na zeven (!) jaar voorbereiding staat het kunstwerk er nu toch, en Mous is tevreden. Het is een krachtig beeld op een bijzondere plek. Ineke Ekkers vertelde over de ontstaansgeschiedenis van het 1600 kilo wegende kunstwerk op de plaats waar vroeger de vismarkt was gevestigd. De kunstcommissie van het wijkpanel Binnenstad met trekkers als Thom Zomerschoe, Sjoerd Munnik en Rienk Terpstra hadden na veel gedoe de finish toch gehaald. Even dreigde de feestelijke bijeenkomst nog een somber tintje te krijgen toen wethouder Thea Koster zoek was. Ze kwam een half uur te laat aan in ’t Anker. Volgens Koster had haar secretaresse een fout gemaakt in haar agenda. Allen hapten daarna vrolijk in de haring van hotelbaas Chris van der Leij.
Datum: Zaterdag, 3 December 2011