Hoe ik stilaan een fabel word
Mous, Huub (Hubertus Johannes)
Huub Mous is a Dutch writer, art critic, and cultural historian. He was born on December 29, 1947, in Heerlen, the Netherlands. Mous has written extensively on contemporary art and culture in the Netherlands, particularly in the province of Friesland, where he has lived for many years.
Mous has published several books, including “De schaduw van de vooruitgang” (The Shadow of Progress), “De geest van het Oude Loo” (The Spirit of the Old Loo), and “Kunst in crisis en bezettingstijd” (Art in Crisis and Occupation Time). He has also contributed to numerous magazines and newspapers, including the Leeuwarder Courant, NRC Handelsblad, and De Groene Amsterdammer.
Mous is considered an expert in the field of contemporary art and culture in the Netherlands and has received several awards for his work. He is also a regular commentator on cultural issues in the Dutch media.
Dit is het antwoord van ChatGPT op de vraag: ‘Wie is Huub Mous?’ Wat een klinklare onzin! Dit is meer fictie dan feiten. En waarom ChatGPT nu opeens in het Engels gaat antwoorden is mij ook een raadsel. Mijn zoon Jurriaan heeft een meer geavanceerde versie van ChatGPT dan ik. Die versie moet je kopen. Dat vertik ik. Hij is wel een stuk betrouwbaarder. Op de vraag ‘Wie is Huub Mous?’ antwoordde deze chiquere versie als volgt:
Hoe verzin je het! Vooral die ‘virtuoze traagheid van slakken!’ Wie schrijft die blijft, maar als het zo moet, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Jurriaan stuurde mij nog wat aanvullingen toe over de boeken die ik geschreven zou hebben, maar dat wordt er allemaal niet beter op:
1. “De kleur van Friesland” (2008) – Dit boek verkent de beeldende kunst in de provincie Friesland vanaf 1850 tot het heden. Het bestrijkt een breed spectrum van kunstenaars, tentoonstellingen en artistieke bewegingen in de regio.
2. “Konfrontaasje: Tussen Cobra en Fries expressionisme” (2009) – Dit boek biedt een diepgaand onderzoek naar de invloed van de Cobra-beweging (een Europese avant-garde-beweging actief van 1948 tot 1951) op Friese kunstenaars tijdens de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw. Het boek bestudeert in het bijzonder de zogenaamde “Fries expressionisme”.
3. “Tussen heilige grond en schuim der tijden” (2011) – In dit boek bespreekt Mous de wereld van de religieuze beeldcultuur in de turbulente jaren ‘50 en ‘60 van de vorige eeuw. Dit boek biedt inzichten in de transitieperiode tussen oude en nieuwe religieuze vormen in Nederland.
Huub Mous heeft ook bijdragen geleverd aan verschillende andere boeken en publicaties, variërend van kunstcatalogi tot essays en artikelen in tijdschriften. Naast zijn boeken is Mous een actieve blogger, waar hij regelmatig schrijft over kunst, cultuur, politiek en geschiedenis in Friesland en daarbuiten.
Hoe dan ook, dit is in ieder geval iets meer dan op Wikipedia, waar helemaal geen lemma over Huub Mous te vinden is, alleen een paar willekeurige citaten van mij.(zie hier) Nee, geef mij dan maar de Encyclopedie van Fryslân. Hopeloos gedateerd, onvolledig en met een wonderlijke selectie van publicaties. Maar het weinige dat hierin over mij wordt vermeld bevat in ieder geval geen fouten:
Huub Mous (Amsterdam 1. 12. 1947 – ). Schrijver, kunsthistoricus en weblogger. Werkte als organisator en adviseur op het terrein van de beeldende kunst in Fryslân. Verzorgde inleidingen op diverse kunstcatalogi van o.a. Harmen Abma* en Eja Siepman van den Berg* en schreef zelf over naoorlogse beeldende kunst in Fryslân. Was in 2000 artistiek leider van het Frysk Festival*. In Tegen de Tijdgeest (2011) schreef Mous op lucide en openhartige wijze over de psychose waar hij op jeugdige leeftijd mee te maken kreeg. Medewerker aan diverse periodieken, waaronder Go-Gol* en de Moanne*. Als weblogger schrijft hij sedert 2006 veelvuldig over kunst, filosofie en (Friese) literatuur. EB Wrk.: Reizen door de tijd (2005); De kleur van Friesland (2008); De Fries die in de toekomst sprong (2016).
Als ik dit rijtje in omgekeerde volgorde overzie, dan is er sprake van een toename van fictie en een afname van feiten. Met de groei van kennis die wij vergaren van internet groeit ook de fictionering van de werkelijkheid. Hoe de waarheid een fabel wordt, zou Nietzsche hebben gezegd. Artificiële intelligentie is de laatste stap op weg naar de totale fictionering van de werkelijkheid. De waarheid wordt een fabel. Zelf kan ik daar blijkbaar niet aan ontsnappen. Misschien besta ik al niet meer en ben ik mijn eigen fabel geworden.