Le Roy in BBK magazine

BBK-magazine-1-2016

Schermafbeelding 2016-03-30 om 13.41.17

Lees verder: hier

 

3 Reacties »

  1. Aldus H.

    1 april 2016 op 04:13

    Ik heb het er al eerder over gehad, maar toch ben ik LeRoy sinds enige tijd wat ‘kwijt’.
    Temeer daar die cathedraal iets van 300 meter hoog zou moeten worden? En dan al helemaal van gestapelde stenen zonder cement.

    Laat ik het zo zeggen: ik begrijp heel veel dingen wel, maar ik ben het kwijt WAT LeRoy dan in gedachten had over een cathedraal die 300 meter hoog zou moeten worden. Enig idee hoe hoog dit is?

    Heb het even opgezocht: dit zijn bijna drie Achmea torens op elkaar gestapeld. (h=114 meter) Of twee pyramides van Giza (h=145 meter)

    De basis zou bij 300 meter hoogte iets van 460 x 460 meter moeten worden, bijna een halve kilometer dus. Even grofweg gerekend.

    Inhoud pyramide= 1/3 × oppervlakte grondvlak × hoogte.

    Dan is de inhoud: (460 * 460 * 300) /3 = 21.160.000 m3.

    Hoeveel weegt zoiets van steen en beton?
    Steen/beton weegt iets van 2400 kg/m3. Of wel 2,4 ton/m3.
    Dus zou: 21.160.000 * 2,4 = 50.784.000 ton gaan wegen.
    Dik 50 miljoen ton.

    Per m2 oppervlak zou dat gemiddeld worden:
    50.784.000 / (460*460) = 240 TON per m2.

    Dat is te vergelijken met een vierkante bak water (zeg maar een aquarium) van 240 meter hoog (=2 x Achmea toren) over een gebied van een halve bij een halve kilometer groot. Ziet u het voor u?

    Is die grond daar in staat om een dusdanig gewicht te kunnen dragen? En niet onderheid bij mijn weten?

    Is LeRoy hierin zichzelf toch voorbij gevlogen?

    Want HOE gaat zo’n bouwwerk er dan uitzien?
    Enig idee hoe immens veel stenen dit vergt? Geen miljoenen maar miljarden. Nog afgezien van slappe kleigrond? Of is het daar zand?

    Anders gezegd: als ik in mijn tijdmachine stap en even 1000 jaar vooruit ga, wat krijg ik dan te zien?

    Een pyramide , als enige verantwoorde manier van bouwen zonder cement en staal, verzakking-, storm, water en aardbevingsproof, of een immense stapel omgevallen stenen?

    Kortom. Ik snap de details, ideologie en het uitgangspunt wel, maar het grote plaatje, het einddoel ontgaat me helaas.
    Heb ik wat gemist?

    Iemand die mij, en wellicht andere geinteresseerden kan verlichten hierin? Bij voorbaat hartelijk dank.

    PS: mogelijk heb ik rekenfouten gemaakt, maar ik denk van niet.

    PPS: dat van die 300 meter hoog had ie geloof ik maar beter niet kunnen zeggen… 30 of 40 meter komt eerder in de buurt en dan die laatste meters lekker iets met hout en of bomen maken is naar mijn mening toch een stuk realistischer…
    En/of een dak bouwen van slingerplanten… zoiets..
    Obelisk kan/mag in dit geval ook van gestapelde stenen, mits deze zijn omgeven door slingerplanten of mos die contact hebben met de aarde. De goden zullen dat goed rekenen. Zelfs heel leuk vinden. Want planten zijn immers het gevolg van licht. (ze moeten wél een on-onderbroken straal vormen net als het licht)
    De goden zullen denken: hehe, leuk, geinig! Lachen man! Niks geen piemol van Baal, Nero, of phallus symbool. Dat hebben die Illuminati of andere psychopaten er weer van gemaakt. Light. That is!

    Als het een piemol had moeten voorstellen was dat ding wel rond geweest en hadden er twee dikke menhirs naast elkaar aan de voet gelegen. Geen stalen, maar stenen ballen. Plus nog wat struikgewas er om heen en zo. Kijk, DAN heb je het over een piemol.

    PPS2: Ook even berekend uit hoeveel stoeptegels een dergelijk bouwwerk zou bestaan, uitgaande van een stoeptegel van 30 * 30 * 5 cm. Per kuub zijn dat er ongeveer ~ 220.

    Dat worden dan 21.160.000 kuub * 220 stoeptegels = 4.665.200.000 stoeptegels. Dik 4,5 miljard stoeptegels. Nou snap ik dat niet alles uit stoeptegels bestaat, maar wel veel. Maar laten we zeggen 10% . Waar haal je in godsnaam 450 miljoen stoeptegels vandaan?

    Want bij ~11 stoeptegels per m2 is dat nog steeds een oppervlak van ~ 40.090.909 m2 . Oftewel een oppervlak van 40 vierkante kilometer of 4009 hectare stoeptegels. Iets van 6-7000 voetbalvelden groot. En dan heb je nog maar 10% van je gehele bouwwerk van stoeptegels gemaakt. Nu de rest nog…

    Maar goed, misschien zie ik het verkeerd of heb ik het e.e.a verkeerd begrepen of opgevat.
    Om het maar eens op zijn des Huub’s te zeggen: ik ben het spoor even bijster. 🙂

  2. Peter Wouda (Stichting TIJD)

    1 april 2016 op 07:57

    “It’s impossible, that’s for sure. So let’s start working.” Philippe Petit

  3. Aldus H.

    2 april 2016 op 04:17

    @ Peter Wouda: Hahaha! Mooi gezegd! Hulde! 🙂

    Oke. Ik ben dus even wat misleid geweest in deze. Cq: LeRoy heeft dat dus metaforisch bedoeld, dan wel dat bedoeld als dichterlijke vrijheid. Ik heb het echter even serieus opgevat.

    Overigens vond ik het niet zo’n punt om het e.e.a. eens wat door te rekenen, geeft misschien toch een beetje idee over gewicht, hoeveelheid materiaal, realiseerbaar of niet etc.

    Aan de andere kant roept het toch weer andere vragen op. Want in hoeverre zijn andere beweringen dan waar/bedoeld, of ook bedoeld als dichterlijke vrijheid?

    Klopt die 1000 of 3000 jaar dan ook nog? Of had dat ding eigenlijk al klaar moeten zijn? Of: wat is nou écht de bedoeling van die cathedraal? Wat is een reeele hoogte?
    En los van de ideologie vooral: HOE moet ie er uiteindelijk uit komen te zien? Is er een achterliggende gedachte over vorm, functie en nut? Want om eerlijk te wezen: ook dat ontgaat me een beetje.

    Er zijn een paar vergelijkbare projecten.

    Ten eerste de pyramides natuurlijk. Vorm, functie en doel zijn mij zo ongeveer wel duidelijk, evenals de obelisken.

    Maar er is nog iemand die een vergelijkbaar project heeft gebouwd.
    Genaamd: Coral Castle, Florida. Edward Leedskalnin.

    “Edward spent more than 28 years building the Coral Castle, refusing to allow anyone to view him while he worked. A few teenagers claimed to have witnessed his work, reporting that he had caused the blocks of coral to move like hydrogen balloons. The only tool that Leedskalnin spoke of using was a “perpetual motion holder”.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Coral_Castle

    Bij Edward was oorzaak gevolg redelijk duidelijk: afgewezen door een vrouw. Maar de grap is wel: er zijn nogal wat mysteries rondom de bouw ervan. Hoe kon een klein mannetje in zijn eentje zulke immense rotsblokken bewerken, vervoeren en plaatsen?

    Man oh man, wat haalden ze er wat bij. Anti-gravity, ancient forces, numerologie, magnetisme en weet ik wat allemaal.

    Hierbij even een yt link naar oa die zg mysteries.

    https://www.youtube.com/watch?v=E8BZ3VhX3YI

    En even ter info: dit is wat mij betreft dus een misleidende film. Net zo ongeveer als hoe religie is ontstaan.

    Er zijn filmpjes zat, zoek maar op Coral Castle. Wel interessant (en mooi) hoor, maar ik kan geen links méér plaatsen in 1 reactie.

    Er schoot me nog wat te binnen. Wat is nou het /een verschil/overeenkomsten tussen deze drie voornoemde bouwwerken?
    Zowel de pyramides als Coral Castle hebben toch een zekere magie op weten te roepen. (Mede) daarom zijn ze ook wereldberoemd.

    Mag ik een paar verzoeknummertjes indienen bij Stichting Tijd?
    Maak er een magische plek van.

    Formules die terug grijpen naar het het oer, oer religies of het begin der tijden. Kunnen Fibonnaci reeksen zijn, andere wiskundige vormen in de natuur, of metaforen van water en met name licht.

    Ik zit al schrijvend even te denken. Licht. Temeer daar LeRoy grote interesse had voor licht (met name gekleurde flessen) in hoeverre zou je al deze aspecten tesamen kunnen brengen?

    Hét ultieme oeroude symbool voor licht (én religie!) is een obelisk met zonnewiel. In principe MOET deze uit één ‘blok’ bestaan, MITS je deze laat begroeien door planten/mos die tot de aarde reiken.
    De ‘straal’ (lees: het leven, de boodschap, mag NIET onderbroken worden!)

    Daar omheen zou je een zonnewiel kunnen bouwen van allemaal gekleurd glas. Al dan niet van flessen.

    Je pakt dan letterlijk ALLES wat LeRoy wilde/voor ogen had: interactie mens, natuur, licht, oudheid, religie, noem maar op.

    Ziet u het voor u? Dus in het midden een van gestapelde stenen, met mos en slingerplanten begroeide obelisk, van laten we zeggen 10-15 meter hoog, daarom heen het liefst water (als levensbron) en daarom heen een cirkel muur van gekleurd glas van laten we zeggen 3-4 meter hoog en 25-35 meter in diameter. Die langzaam van kleurspectrum veranderd, tot de cirkel weer rond is.

    Het aardige hier ook weer van is: WELKE specifieke planten zullen gaan groeien buiten dit lichtspectrum/zonnewiel? Zijn er planten die een voorkeur hebben voor rood licht? Of juist blauw? Of groen? Of niet tegen een overdaad aan geel kunnen?
    Nog even afgezien van het feite dat dit wel eens héél erg mooie beelden kan genereren als de zon opkomt en of wat lager staat…

    En zowel IN als OP het (overdekte) zonnewiel kun je dan ook nog weer van alles plaatsen als ‘boodschap’. Kunst, cultuur, beelden, wat je wilt. Tevens overdekking, schuilplaats en ontmoetingsplaats.

    Als extraatje: kind kwijt? ‘Ga maar naar de toren’.
    Was trouwens ook een functie van de (hoge) kerktorens.
    En waarom zijn kerktorens zo spits? Stiekem toch ook een soort van overleving/kopie van obelisken, de ‘zonnestraal’?

    Nou ja, suksuwat. Is slechts een verzoeknummertje hoor, geen idee of jullie daar ook aan doen 🙂

    Maar je zet je wellicht nog meer iets meer op de wereldkaart met zo’n oeroud icoon. En al helemaal als je het verhaal er achter ook nog eens begrijpt en goed weet uit te leggen.

    En nogmaals: niks geen satanisme, Illuminatie, phallus symbolen of wat dan ook. Als er al geofferd werd was dat voor het licht/ de zon (als ware god die leven schiep) en niet voor de duisternis/de duivel Baal etc . De duisternis heeft namelijk geen ‘straal’ en kent ook al geen ronde vorm.

    En zonlicht–>planten–>leven–>vrije wil–>cement.

    Nouzoeerstmaarweereens.

Laat een reactie achter

(verplicht)

(verplicht, wordt nooit weergegeven)