Good Vibrations

Slide1magenta

‘In de kunst en literatuur vond deze ‘paradox van de antinomie’ zijn weerspiegeling in het verschijnen van het groteske, het ongehoorde, de radicale omkering van alle waarden en zelfs het verlangen om de kunst zelf te doen verdwijnen. Dat dadaïstische momentum had zich een halve eeuw tevoren al eens eerder aangediend in de moderne absurditeitservaring tijdens de Eerste Wereldoorlog. Juist in deze ‘paradox van de antinomie’ ligt wellicht ook de verklaring besloten voor het feit dat de Nederlandse samenleving, die destijds in een proces van snelle secularisering was verwikkeld, zich plotseling omkeerde in een euforische beleving van het heden. God was definitief dood en nu werd het heden goddelijk. In het bewustzijn leek iets los te breken uit de ketenen van de tijd. Alsof het bewustzijn zich bewust werd van zijn eigen realiteit. Om tot dat besef te komen deed het er opeens niet meer toe of je in een van de grote steden leefde of in een excentrische regio als Friesland. Ook daar raasde de tijd voort en rolde hij de wereld op in zijn slaapmat.’

Uit: De Fries die in de toekomst sprong, Fries modernisme in de jaren zestig.

zie: hier

2 Reacties »

  1. J.W.Robert Kruzdlo

    2 maart 2016 op 15:03

    Huub,

    In mijn foto archief heb ik foto’s van het huwelijk van Rob Stolk. Hoe kom jij aan de foto? Ik was bij het huwelijk en als jij er ook was hebben we misschien naast elkaar gestaan. Kan ik ze hier tonen?

    Groet

  2. Eddy Drost

    2 maart 2016 op 22:26

    Ik word een beetje moe van het altijd maar definitief dood verklaren van God. En wat stelt de kunst, literatuur en muziek nu nog voor in Friesland? Wie gaan er op de schouders behalve door het kantoor van Sietske Poepjes? Niemand. De Frysktaliche skriuwers hebben voornamelijk waarde als bewaarders van het schrijven in gaaf Fries. Ja, dat is een verdienste. Natuurlijk, maar mogen we ook iets iets meer van hun verwachten? De Friese kunst, literatuur en muziek bestaat voornamelijk uit een zelfingenomen kliek die elkaar de hemel in prijst en elkaar de prijsjes wat toeschuift. Kijken we naar de Frysktaliche muziek dan is het één en al bagger waarmee de ether vervuild wordt. Wie weet hoe hij een gitaar moet vasthouden, één keer op een trommel kan slaan, twee keer op een mondharmonica kan blazen, drie woorden in het Frysk kan brabbelen, gaat vier dagen lang op de schouders door het kantoor van Jan Koster. Laten we de succes story van de Fryske kunst, literatuur en muziek maar wat relativeren. Dat kan echt geen kwaad.

Laat een reactie achter

(verplicht)

(verplicht, wordt nooit weergegeven)