Museum voor Eja Siepman van den Berg

Perbericht Het Depot:

Het Depot in Wageningen neemt permanente collectie op van Eja Siepman van den Berg

Het Depot in Wageningen zal vanaf september 2011 een collectie van 26 beelden van de Nederlandse beeldhouwster Eja Siepman van den Berg permanent tentoonstellen in het huidige pand, villa Hinkeloord. Voor zover bekend is er in Nederland nooit eerder een vaste museale tentoonstelling geweest voor een beeldhouwer bij leven. Deze omvangrijke collectie bronzen en marmeren beelden is in overleg met de beeldhouwster samengesteld en geeft een representatief overzicht van haar werk. De tentoonstelling mag gezien worden als een ode aan het werk van Eja Siepman van den Berg.

Eja Siepman van de Berg was vanaf de beginjaren negentig betrokken bij de ontwikkeling van het  Het Depot, toen nog als project. De eerste tentoonstelling bij de opening van Het Depot in 2004 was aan haar werk gewijd. Zij kan dan ook beschouwd worden als een sleutelfiguur voor Het Depot. Met het tentoonstellen van deze collectie beelden wil Het Depot het belang van Eja Siepman van den Berg voor de beeldhouwkunst benadrukken.

De ruimte, die benodigd is voor deze grote collectie beelden van Eja Siepman van den Berg, komt beschikbaar omdat in september volgend jaar de uitbreiding van Het Depot in Wageningen met zo’n 9000 m2 gereed zal zijn.

Beeldengalerij Het Depot organiseert op regelmatige basis solo- of thematentoonstellingen en heeft een permanente tentoonstelling over hedendaagse beeldhouwkunst van torsen en fragmenten met beelden van hedendaagse kunstenaars uit de hele wereld.

Voor meer informatie zie www.hetdepot.nl.

3 Reacties »

  1. Huub Mous » Eja in Pier Pander Museum

    31 mei 2011 op 17:57

    [...] Zie ook : Museum voor Eja Siepman van den Berg [...]

  2. Anne Reerink

    17 januari 2012 op 17:11

    Geachte,

    Graag blijf ik op de hoogte van de tentoonstellingen in uw galerie.

    Ik ben geinteresseerd in het bronzen babyportretje van Eja Siepman van den Berg. Hebt u dit mogelijk in uw bezit/

    met vriendelijke groet

    Anne Reerink

  3. Gerhard M.B.G. Fliehe Boeschoten

    20 oktober 2013 op 23:08

    Waarde Huub,

    Ik ben druk doende een lezing voor te bereiden over – wat Ralph Keuning van de Fundatie heeft genoemd Aristocraten in de Kunst. De twee freules Charlotte van Pallandt en Agnes van den Brandeler .Twee kunstenaars die qua artisticiteit niet goed met elkaar zijn te vergelijken. Met van Pallandt als grande dame van de Nederlandse beeldhouwkunst heb ik ooit intensief samengewerkt -aan een liggend naakt in Overijssel.

    Van den Brandeler kende ik nauwelijks . Is minder bekend en een nogal mediocre schilder . Het is van De Fundatie in Zwolle, daarom een nogal curieuze combinatie in het kasteel Heino .
    Alleen de adellijke afkomst lijkt hen te verbinden. De kunst van beiden nauwelijks
    Al moet ik herkennen dat van den Brandeler erg veel heeft gekeken naar Nicolas de Staël ( ook van adel ). Uitstapjes naar de modernen is haar niet vreemd.
    In mijn uitweing over van Pallandt ga ik ook in op het werk van Siepman van den Berg. Ik bewonder haar werk.
    Zij studeerde af toen ik begon bij Nico Vroom op de Rijksakademie. Zij is van 43 en ik van 46 .

    In jouw korte essay over haar in de publicatie Fragment het Het Depot — een goed en interessant verhaal . Al wordt het niet helemaal duidelijk welke relatie je kan leggen tussen de beelden van Eja en de
    surrealistische fotografie van Man Ray. Wat ik mis in je stuk is de relatie in het werk van Eja met dat van Berlage c.q. Jan Bronner.
    Dat element is ook sterk aanwezig in het werk van Van Pallandt.

    Kijk maar hoe zij de structuur van een beeld ontwerpt als basis van de massa ‘s en volumes. Evenals Bronner en Berlage is Eja sterk geïnteresseerd in neutraal evenwichtige bouw van het lichaam als architectuur. Aan de uiterlijke verschijningsvorm dient het interieur
    - bij het lichaam de ziel – niet afleesbaar te zijn.

    Je vergelijking met de boom acht ik beter geslaagd omdat nu eenmaal in de natuur vrijwel alles kan worden teruggebracht tot de bekende geometrische abstracte vormen. De wijze waarop Eja het beeld van was maakt ‘is groeien volgens mathematische principe model.

    Dat strakke en afwerende van haar beelden is heel wat anders dan de impressionistische werkwijze van Piet Esser. Eja is vel mer een constructeur. Echter wir konstruieren und konstruieren weil die Intuition nocg immer eine gute Sache is ( Klee ).
    De intuitie is des kunstenaars ; de keuze van de staand ‘s , zwart
    en de reflectie van licht. Eigenlijk is Eja een lichtkunstensnaar.

    Amicalement

    Gerhard

Laat een reactie achter

(verplicht)

(verplicht, wordt nooit weergegeven)